Met technische zoekmachine optimalisatie (technical SEO) wordt veel meer naar technische aspecten gekeken. Zoekmachines zoals Google beoordelen niet alleen de on-page optimalisatie maar ook veel off-page technieken. Onder de off-page optimalisatie vallen de technische aspecten van de server, de interne structuur van de website, de aanwezigheid van een goed geconfigureerde 404-pagina, enz. enz. Zoekmachine optimalisatie is dus meer dan alleen maar on-page optimaliseren van de website.
Header check
De eerste check van een website is de header check. Er zijn tal van online tools waarmee u de header check kunt uitvoeren. Bij het checken van de website moet de server in ieder geval onderstaande gegevens retourneren waarbij de htp of https status altijd 200 moet zijn:
Subdomein en domein verwijzing naar hoofddomein
Om duplicated content te vermijden is het belangrijk dat een website niet gevonden wordt op zowel het hoofddomein als het subdomein. Google ziet dit als twee verschillende domeinen, wat dubbele indexering en verdeling van linkpopulariteit tot gevolg kan hebben.
Zorg er altijd voor dat http://domein.nl/ en http://*.domein.nl/ naar http://www.domein.nl/ verwijzen. Dit kan het beste op serverniveau geregeld worden. Er zijn tal van scripts die hierin voorzien.
HTTP compressie
Een belangrijk algoritme van Google en andere zoekmachines is het meten van de snelheid van een website. Hoe sneller een website laadt, des te beter voor de zoekresultaten. Maar ook voor de gebruikers. Zij zitten immers ook niet te wachten op een site die meer dan 5 seconden laadttijd gebruikt.
Het belangrijkste hulpmiddel om een site sneller te laten laden is compressie. De meest gebruikte HTTP compressie methode is volgens het Gzip algoritme. Met deze methode kan soms wel meer dan 80% gecomprimeerd worden.
Caching headers
Zoals eerder aangegeven bij HTTP compressie hechten zoekmachines veel waarde aan snelle laadtijden van websites. Door de caching van pagina’s op de juiste manier in te stellen, kan de laadtijd van een pagina significant ingekort worden. Zaken die uitstekend in de cache van de gebruiker en/of zoekmachine achter kunnen blijven, zijn statische objecten als afbeeldingen, stylesheets en animaties.
Lokatie van het IP-adres
Met name Google prefereerd lokale zoekresultaten. Het is dus van belang dat ook het IP-adres ‘lokaal’ is. Kies dus altijd als lokatie voor een IP-adres het land waar de website op gericht is. Dus een Nederlands IP-adres als de website voor Nederland bedoeld is (www.domein.nl), een Frans IP-adres als de website voor Frankrijk bedoeld is (www.domein.fr), enz. Laat u dus niet verlijden door goedkope hosting waarbij de webserver in Amerika, China, India of elders in de wereld staat.
404 Statuspagina
Een 404 foutpagina wordt aan een gebruiker getoond als deze een URL probeert te benaderen die niet bestaat op de betreffende webserver. Het is van belang dat deze pagina een juiste “404 – not found” http statuscode bevat. Gebeurt dit niet, dan kan de foutpagina door de zoekmachines worden bezocht en geïndexeerd. Probeer dus altijd er voor te zorgen dat de 404 foutpagina geen dood spoor is voor gebruikers. De look and feel van deze pagina moet gelijk zijn aan de andere pagina’s binnen de website. Er moet dus ook een volledige navigatie aanwezig zijn. Vermijd een 404 pagina met een redirect naar de homepage.