Social media is vooral bedoeld om op een gemakkelijke manier online informatie met elkaar delen. In het begin, ongeveer 2001, was het voornamelijk tekstuele informatie die gedeeld werd via bijvoorbeeld Wikipedia. In de daarop volgende jaren werden de social media sites meer en meer multimedia sites. Het gebruik van video (Youtube, Vimeo), audio(Apple), foto´s (Flickr) en Facebook bepalen tegenwoordig het uiterlijk van deze websites. Door de laagdrempeligheid, gratis en gemakkelijk, zijn er dan ook miljoenen gebruikers van social media websites.
De meeste content wordt door de gebruikers zelf geschreven of geupload zodat de websites in deze categorie User Generated Content bevatten. Uitstekende kanalen dus voor zoekmachine optimalisatie.
Merk positionering
Het doel van online adverteren, al dan niet via social media, is meer dan alleen maar veel bezoeken op de website genereren. Een van de belangrijkste zaken is het positioneren van het eigen bedrijf. Het is de bedoeling dat het bedrijf, merk, product of dienst bij iedereen een positieve associatie oproept. Om dit te bereiken is het belangrijk dat het gebruik van (bedrijfs-) logo, website, nieuwsbrieven, blogs, social media en perberichten zo effectief mogelijk worden ingezet. Als de herkeninning bij de gebruikers een positief gevoel teweeg kan brengen en het merk met kwaliteit associeren, dan is deze missie grotendeels geslaagd.
Social media en marketing
Door het enorme bereik en de snelheid van verspreiding is social media naast een nieuwsbron ook bijzonder geschikt voor marketing en reclame doeleinden. Het grote voordeel van marketeers is dat er geen torenhoge budgetten nodig zijn om zeer snel nieuws te verspreiden bij een vaak zeer grote groep. Potentiele klanten kunnen het product of dienst direct beoordelen, waarderen met bijvoorbeeld een “like” button of anderszins een recentie afgeven of ervaringen delen met anderen. De mond-tot-mond reclame gaat via social media online en bereikt zodoende een immens grote groep gebruikers. Verkopende partijen en fabrikanten zullen dus steeds moeten waken dat de kwaliteit van het product aan de verwachtingen van de klanten voldoet. Immers, met dezelfde snelheid waarmee positieve reacties gedeeld worden kan dat natuurlijk ook met negatieve beoordelingen.
Linkbuilding via social media
Er is nog een groot voordeel. Via social media kan een zeer doeltreffende linkbuiling campagne opgezet worden. Is de inhoud interessant genoeg, zullen steeds meer gebruikers naar de betreffende pagina linken en hun ervaringen online delen met anderen. Als deze pagina vervolgens een link bevat naar de eigen website ontstaat er een zogenaamd “tie-bow-effect”.
Landingspagina
Steeds meer bedrijven en organisaties hebben eigen landingspagina´s op de social media websites. Soms eenvoudig, maar soms ook in de huisstijl van het betreffende bedrijf. Door het groot aantal links naar deze pagina´s, de betrouwbaarheid en het meestal objectieve karakter scoren ze natuurlijk ook hoog in zoekmachines zoals Google. Het gebeurt dan ook steeds vaker dat bezoekers niet rechstreeks via Google naar de eigen website komen maar via een van de landingspagina´s van social media sites.